TAG

SHAKLEE...MAKING YOUR LIVE HEALTHY...HEALTHY YOU...HEALTHY HOME...HEALTHY PLANET... DAPATKAN PRODUK SHAKLEE PENERAJU PEMBUATAN VITAMIN & MAKANAN TAMBAHAN NO.1 DI DUNIA

Friday 17 October 2014

JAGALAH KESIHATAN OTAK KITA!!!

Penyebab utama kerosakan pada otak, kebiasaannya adalah: -


1. Tidak Sarapan Pagi
Mereka yang tidak mengambil sarapan pagi memiliki kadar gula darah yang rendah, yang mengakibatkan supply nutrisi ke otak menjadi kurang.

2. Makan Terlalu Banyak
Terlalu banyak makan terutama yang lemaknya tinggi, mengakibatkan pembuluh darah otak mengeras kerana penimbunan lemak pada dinding dalam pembuluh darah. Akibatnya kemampuan kerja otak akan menurun.

3. Merokok
Zat dalam rokok yang terhisap akan mengakibatkan penyusutan otak secara cepat, serta dapat mengakibatkan penyakit Alzheimer.

4. Mengambil Gula Terlalu Banyak
Pengambilan gula yang terlalu banyak akan menyebabkan terganggunya penyerapan protein dan nutrisi, sehingga terjadi ketidakseimbangan yang akan mengganggu perkembangan otak.

5. Kurang Tidur
Otak memerlukan tidur sebagai saat beristirahat dan memulihkan kemampuannya. Kekurangan tidur akan mempercepat kerosakan sel-sel otak.

6. Menutup Kepala Saat Tidur
Kebiasaan tidur dengan menutup kepala meningkatkan konsentrasi zat karbondioksida dan menurunkan konsentrasi oksigen yang dapat menimbulkan efek kerosakan pada otak.

7. Jarang Berkomunikasi
Komunikasi diperlukan sebagai salah satu cara mengerakkan kemampuan kerja otak. Jarangnya berkomunikasi akan menyebabkan kemampuan intelektual otak jadi kurang terlatih.



No comments:

Post a Comment