TAG

SHAKLEE...MAKING YOUR LIVE HEALTHY...HEALTHY YOU...HEALTHY HOME...HEALTHY PLANET... DAPATKAN PRODUK SHAKLEE PENERAJU PEMBUATAN VITAMIN & MAKANAN TAMBAHAN NO.1 DI DUNIA

Tuesday 6 May 2014

Jangan Minum Kafein!!!

Penggambilan kafein boleh menggangu penyerapan vitamin dan mineral oleh tubuh badan kita. Jika seseorang meminum kafein pada jumlah yang terlalu tinggi, ia akan membawa kepada masalah kekurangan nutrien. Kafein boleh menurunkan kadar penyerapan nutrien atau meningkatkan pembuangan mineral dari tubuh badan. Antara sumber kafein yang popular adalah kopi, teh, minuman bergas, cocoa dan coklat.

1) Kafein akan menyebabkan  KALSIUM dikumuhkan melalui pembuangan air kecil. Secawan kopi boleh menyingkirkan 5gm KALSIUM dari badan anda.

2) Kafein akan mengganggu penyerapan ZAT BESI dalam badan yang merupakan sumber penting untuk menghasilkan sel darah merah.

3) Vitamin D adalah penting dalam penyerapan KALSIUM dalam badan. Kafein akan menyebabkan pengurangan dalam penyerapan vitamin ini dan kekurangan vitamin ini boleh menyebabkan tulang menipis dan mudah rapuh.

4) Vitamin B merupakan vitamin larut air. Kafein bertindak sebagai diuretik ringan yang menyebabkan kita kerap membuang air kecil. Jadi vitamin ini akan berkurangan kerana ia akan turut kerap keluar bersama air kencing.

Info: -
Kafein sebenarnya merangsang pengeluaran jus gastrik dalam perut kita, sebab itulah ada yang rasa pedih perut selepas minum air berkafein. Jadi jadual pengambilan vitamin adalah penting dan jangan minum minuman berkafein seperti kopi, teh, koko dan minuman bergas bersama2 dengan vitamin anda.



No comments:

Post a Comment