TAG

SHAKLEE...MAKING YOUR LIVE HEALTHY...HEALTHY YOU...HEALTHY HOME...HEALTHY PLANET... DAPATKAN PRODUK SHAKLEE PENERAJU PEMBUATAN VITAMIN & MAKANAN TAMBAHAN NO.1 DI DUNIA

Monday 6 April 2015

Kenapa Peniaga Online Tak Pamer Harga Barang?

Topik agak hangat yer… Sekarang ni rata-rata yang peniaga kat media social tak kisah lah FB, instagram memang tak der pamerkan harga barang. Saya sendiri pun tak pamerkan harga setiap barang kat setiap post saya...

Oleh yang demikian, ramai ler pulak yang complain peniaga online tak letak harga. Kalu nak tahu harga barang tu, nak kena “PM, PM for price, PM me for details”. Pelanggan pun dah sampai naik menyampah bila tengok ayat standard “PM for details, PM me for best price”. Kadang-kadang tu siap marah-marah kat peniaga, siap cakap peniaga tak jujur berniaga dan macam-macam lagi ler kata-kata tohmahan yg dilemparkan.. aduh.. sakitnye menusuk kalbu.. tapi saya tak pernah melenting.

Kenapa?
Sebabnya, saya faham tu lah hak sebagai pengguna. Tapi Alhamdullilah setelah saya berShaklee, baru lah saya faham.. kenapa ayat “PM for price” tu sangat popular.

Shaklee sendiri pun meletakkan syarat tak boleh pamer harga setiap barang. Ia melanggar Rules & Regulatian Shaklee Malaysia.

Kenapa tidak boleh pamer harga?
Ada sebabnya.. saya ambil contoh paling mudah ye… Bayangkan lah, saya telah peruntukan sedikit modal untuk buat FB Ads dan kemudian ramai pula yang berminat.. contoh adalah feedback 20-30 orang yg berminat nak membeli.. tup-tup ada pulak yang diam-diam PM bakal pelanggan saya dengan menawarkan harga yang jauh lebih murah. Senang cakap, curi pelanggan tanpa berusaha… Tak sihat lah berniaga macam ni kan.. !!

Alasan lain pulak sebab pengedar nak beri kebebasan kepada penjual untuk menetapkan harga jualan sendiri asalkan ia tak melebihi Retail Price atau Harga Jualan.. Sebagai pembeli yang bijak kenalah pandai survey yer.. Ye la, “Best Customer Will Wins & Will Get The Best”.. Kalu nak satu-satu benda, kena la usaha lebih sikit.. usaha untuk buat survey....

Jadi, saya harap kita semua sama-sama lah memahami situasi dan keadaan penjual-penjual online ni dan yang penting take it positively..



No comments:

Post a Comment