Topik agak hangat yer… Sekarang
ni rata-rata yang peniaga kat media social tak kisah lah FB, instagram memang tak der
pamerkan harga barang. Saya sendiri pun tak pamerkan harga setiap barang kat
setiap post saya...
Oleh yang demikian, ramai
ler pulak yang complain peniaga online tak letak harga. Kalu nak tahu harga
barang tu, nak kena “PM, PM for price, PM me for details”. Pelanggan pun dah sampai
naik menyampah bila tengok ayat standard “PM for details, PM me for best price”.
Kadang-kadang tu siap marah-marah kat peniaga, siap cakap peniaga tak jujur
berniaga dan macam-macam lagi ler kata-kata tohmahan yg
dilemparkan.. aduh.. sakitnye menusuk kalbu.. tapi saya tak pernah melenting.
Kenapa?
Sebabnya, saya faham tu lah
hak sebagai pengguna. Tapi Alhamdullilah setelah saya berShaklee, baru lah saya
faham.. kenapa ayat “PM for price” tu sangat popular.
Shaklee sendiri pun meletakkan
syarat tak boleh pamer harga setiap barang. Ia melanggar Rules & Regulatian
Shaklee Malaysia.
Kenapa tidak boleh pamer
harga?
Ada sebabnya.. saya ambil contoh
paling mudah ye… Bayangkan lah, saya telah peruntukan sedikit modal untuk buat FB
Ads dan kemudian ramai pula yang berminat.. contoh adalah feedback 20-30 orang
yg berminat nak membeli.. tup-tup ada pulak yang diam-diam PM bakal pelanggan saya
dengan menawarkan harga yang jauh lebih murah. Senang cakap, curi pelanggan
tanpa berusaha… Tak sihat lah berniaga macam ni kan.. !!
Alasan lain pulak sebab pengedar
nak beri kebebasan kepada penjual untuk menetapkan harga jualan sendiri asalkan
ia tak melebihi Retail Price atau Harga Jualan.. Sebagai pembeli yang bijak
kenalah pandai survey yer.. Ye la, “Best Customer Will Wins & Will Get The Best”..
Kalu nak satu-satu benda, kena la usaha lebih sikit.. usaha untuk buat survey....
Jadi, saya harap kita semua
sama-sama lah memahami situasi dan keadaan penjual-penjual online ni dan yang
penting take it positively..
No comments:
Post a Comment